Friday, February 27, 2009

Apreasiasi karya Jalaini Abu Hassan

Peacekeeper, 2003, Acrylic on canvas 77x170 cm. Alia & Farouk Khan Collection

Jalaini Abu Hassan (Jai) seorang seniman yang prolifik. Apabila kawan-kawan mendengar berita yang jai demam, misalnya diwaktu cuti semester kawan-kawan sudah tahu beliau sedang mengerahkan keringatnya menghasilkan karya. Sindrom demam Jai tersebut akan disusuli dengan pameran persaorangan. Biasanya Jai akan memanggil kawan-kawan untuk melihat karyanya selepas demam tersebut.

Melalui karya Peace keeper ini Jai menggunakan tema yang agak diluar kebiasaanya. Jai sinonim berkarya dengan tema-tema nostalgia dan semangat antaranya. Tema peperangan telah mencuit hatinya untuk mewarnakan format 77x170 cm kanvasnya. Barangkali berita peperangan yang saban hari ditontonnya dikaca televesyen telah mengusik mindanya. Boleh jadi apabila beliau melihat anak-anak kecil yang terburai dan putus kaki misalnya telah membangkitkan rasa simpati yang amat mendalam. Apatah lagi Jai mempunyai anak-nak kecil yang sama usia dengan anak-anak mangsa peperangan tersebut.

Peacekeeper menggunakan tiga subjek utama, iaitu lembu, kapalterbang perang dan kereta perisai. Dengan menggunakan ruang cetek (shallow space) Jai memisahkan sempadan langit dan bumi dengan garisan spontan horizontal dan vertikal pada bahagian tengah karya. Diatas garisan horizontal tersebut terdapat beberapa kawasan berasap tebal seperti mencadangkan kesan ledakan bom atau tembakan meriam. Dipenjuru kiri karya kapal terbang perang dikomposisikan secara vertikal, dengan dikontraskan dengan asap hitam yang tebal seperti mencadangkan dalam perang mesti ada kemusnahan.

Subjek lembu diseimbangkan secara tak semukur (assymetrical balance) dengan kereta perisai telah menjadi fokus utama karya ini. Jai bijak mencaturkan subjek lembu sebagai bahan sindiran dan kiasan beliau. lembu yang kekenyangan sedang berehat tanpa menghiraukan apa yang berlaku, merupakan kiasan Jai terhadap Peacekeeper. Boleh jadi peace keeper juga umpama lembu yang tidak boleh mendengar pendapat orang lain, selain dari pendapatnya sahaja yang betul.

No comments: