Monday, February 23, 2009

Apreasiasi karya Noor Mahanum Mohamed

Girl With a Hoop, 2002, Oil On Canvas, 147x117 cm

Kesunyian apakah yang melanda Noor Mahnum (NM). Seorang anak kelantan yang merantau dan mengembara mencari ilmu dan kehidupan sehingga diterima belajar di Hochschule fur Bildende Kunste, Braunschweig, German.

Dalam Girl With a Hoop figura perempuan yang sedang bermain hoop dijadikan titik fokus bagi menimbulkan kesan dominant karya. Subjek rumah pula diletakan dibahagian bawah penjuru kiri diatas garisan horizontal pemisah langit dan bumi untuk menimbulkan suasana kontras. Karya ini mempunyai kesan kualiti Whimsical kerana ianya kelihatan agak naive. Selain itu Noor Mahnum menggunakan pendekatan minimalis dan surealis.

Pendekatan surelis yang mengutamakan pemikiran bawah sedar dan alam mimpi diaplikasikan oleh NM sehingga membangkitkan perasaan dalaman tentang sebuah nostalgia di masa kanak-kanak. Namun figura perempuan tersebut bukan lagi kanak-kanak. Barangkali NM merakamkan diri beliau dan kenangan nostalgianya masa lalu. Alangkah indahnya zaman kanak-kanak lalu, dimana kehidupan dan alam berlalu secara naive. Berbanding dengan alam dewasa yang penuh dengan pancaroba.

Komposisi rumah yang berskala kecil, serta diletakan diatas garisan horizontal merupakan kenangan silamnya sebagai seorang perantau. Kenangan tersebut bergerak di minda beliau lalu terciptalah sebuah kenangan yang di abadikan sebagai sebuah karya seni visual. Karya ini bukanlah sebuah gambar kehidupan, sebaliknya adalan luahan perasaan yang tersimpan dalam minda sebagai sebuah pengalaman dan kenangan.

Girl With a Hoop ialah kisah sebuah misteri kehidupan yang diciptakan Allah. Minda manusia boleh mengaktifkan kisah silamnya yang berusia puluhan tahun dan diluahkan kembali samada dalam medium cerita, novel maupun medium seni visual seperti yang dilakukan oleh NM. Rakaman mindanya mengenai kehebatan Allah mencipta memori adalah keindahan estetika karya ini.

2 comments:

ezza_love4ever said...
This comment has been removed by the author.
ezza_love4ever said...

boleh x bagi karya lain mahnum muhammed..?