Friday, February 20, 2009

Apreasiasi karya Sharifah Fatimah Zubir

Greenfields, 1988, Akrilik di atas Kanvas, 187x153cm.

Agak sukar untuk mentafsir siratan karya Sharifah Fatimah (SF) . Karya beliau tidak menggunakan imejan daripada subjek yang dikenali. Sharifah Fatimah ternyata mengemari bentukan imejan yang bersifat non-representational. Beliau menggunakan nada pengucapan melalui bentuk berestetika. Unsur-unsur formal estetika seni visual seperti rupa, warna dan textura di satukan dengan prinsip rentak, keseimbangan, pengulangan dan kontra antaranya membuahkan hasil karya yang indah.

Keindahan pengucapan estetik karya beliau terhasil dari kekuatan imaginasi dalaman. Minda bawah sedarnya mengumpulkan pengalaman kehidupan seharian lalu tangannya menterjemahkan pengalaman tersebut secara intuitive.

Dengan menggunakan Rentak Tidak Senada ( Random Rhythm) SF seolah-olah menarikan rupa, bentuk, textura dan warna diatas kanvas. Padang Hijau menghubungkan perasaan girang dan keindahan alam. Jika diteliti bentukan bertextura pada bahagian tengah karya adalah seperti figura manusia yang sedang menari dengan dendangan lagu alam. Warna biru sejuk diatas barangkali garapan intuitive beliau tentang kesyahduan fajar. Garisan kuningya seperti menanti sinar kuning emas matahari pagi yang menyinsing.Warna padang kehijauan pula merupakan suasana siang yang damai.

Susunan rentak tidak senada tersebut disulami dengan tindanan bentuk bertextura dan padang hijau seolah-olah diiringi dengan muzik alam dan tiupan angin, menyebabkan karya ini menjadi dinamik dan bertenaga. Kepelbagaian sulaman warna seperti oren, biru gelap, coklat menyerikan lagi karya ini. Karya ini diseimbangkan dengan warna biru pada bahagian bawah seperti menghubungkan diantara alam kemanusiaan dan alam kealaman.

Kesimpulanya karya ini memaparkan bentukan tarian diatas padang yang berbumbungkan langit dan berlantaikan air. Kesemua fanomena alam ini (langit, padang dan air) adalah penzahiran kesyukuran beliau terhadap tanda-tanda keindahan alam ciptaan Allah. Alangkah indahnya jika perasaan damai dan kekaguman perasaan dalaman terhadap keindahan tanda-tanda alam ciptaan Allah ini dizahirkan oleh semua manusia dalam bentukan dan keilmuan masing-masing.

No comments: