Monday, February 23, 2009

Apreasiasi karya Tisna Sanjaya

Seniman, Utopia: Akrilik Diatas Kanvas,130x120 cm, 2008 Gambar dipetik dari katalog INCARNATION, Solo Exhibition-ARTsphere Gallery 2008,Jakarta, Indonesia, untuk tujuan pendidikan

Tisna Sanjaya sebuah nama besar seniman kelahiran Bandung, Indonesia. Kami sudah beberapa kali bertemu, terakhir sewaktu penulis mengadakan kunjungan ke ITB, melalui program International Art Exchange 2008 lalu. Beliau seorang yang amat simple dan mudah didekati. Raut wajahnya kelihatan tenang.

Namun begitu ketenangan wajahnya bagaikan kata pepatah Melayu " Air yang tenang jangan disangka tiada buaya". Melalui raut ketenangan wajahnya, Tisna sering melontarkan pelbagai isu semasa terutamanya tentang isu politik, isu alam sekitar dan isu rasuah antaranya. Kelantangan beliau sehinggakan ada karyanya yang dimusnahkan oleh pihak tertentu.

Karya Seniman, Utopia, bertitik tolak kepada isu semasa, iaitu isu kemanusiaan dan alam sekitar. Figura manusia berdiri diatas bumi yang kurang subur diikuti dengan tumbuhan yang tumbuh ditangannya, membawa maksud jeritan kemanusiaan Tisna. Kemusnahan alam sekitar yang telah mengundang pelbagai bencana akibat dari tangan manusia itu sendiri. Alam sekitar yang membekalkan oksijen sambil mengitarkan karbon telah berada dalam situasi yang agak kritikal. Sambil berdiri diatas bumi yang terperangkap dengan kehausan dan kelaparan manusia kapitalis Tisna mendepakan tanganya sambil bersuara tentang kehidupan dan sistem ekologi. Suara visualnya mengaum di bumi ini, tidak bolehkah kita hidup dalam rantaian ekologi yang saling menghormati diantara satu sama lain.

Tumbuhan adalah saudara nafas kita yang Allah anugerahkan sebagai pembekal oksijen untuk kelangsungan hidup kita. Binatang-binatang juga kejadian Allah untuk kita, samada kita mengenderainya atau dagingnya menjadi sumber tenaga untuk kelangsungan hidup kita di bumi Allah ini. Dunia kini di penuhi penjara, iaitu penjara yang dicipta oleh ahli kapitalis yang tamak dan haloba terhadap keampuhan dunia material. Tidak adakah rantaian hubungan baik sesama manusia ( habluminannas), Hubungan baik dengan pencipta (habluminallah) dan sifat ehsan terhadap alam kehaiwanan. Alangkah indahnya jika kita manusia dapat hidup dalam rantaian yang baik, saling hormat menghormati sesama insan , kepada pencipta dan juga kepada alam serta binatang-binatang

No comments: