Wednesday, May 13, 2009

Studio Kantan ; Hamdan Shaarani

Dua hari yang lepas penulis ke rumah Hamdan, tetapi gambar kurang bagus kerana cuaca agak mendung. Alhamdulillah pagi ini cuaca bersinar dengan baik sekali. Studio Kantan diberi nama sempena kampung tersusun Seri Kantan yang didudukinya. Sekitar 2008 selepas lawatan silaturahim oleh Ahmad Shukri Mohamed (Mat Yie), Hamdan membina Studio Kantan dalam tempoh seminggu. Sinis oleh Mat Yie telah berjaya meransang perancangan pembinaan studio oleh Hamdan.

Mat Yie telah menyindir Hamdan secara seloka yang mana Hamdan begitu terkenal suatu ketika dahulu, tapi kini sudah tenggelam. Tambahnya lagi beliau mempunyai kawasan yang luas tetapi tidak mahu buat studio.





Studio memainkan peranan penting untuk menghasilkan karya, dimana sebagai tenaga pengajar kita boleh mempraktikkan teknik-teknik baru. Malah studio juga membolehkan kunjungan rakan artis dan menjadi tempat wacana dan kritikan seni.









































4 comments:

D'Rimba said...

Cukup indah jadi orang seni segalanya berseni........Ajarlah saya wahai orang seni kerana saya amat meminati seni...

D'Rimba said...

Saya amat kagum dengan nilai Jepun...Sudilah ke blog saya ada saya gabungkan Melayu dan Jepun dalam itu.

studio telagafakir said...

Alhamdulillah Saya sudah melawat D Rimba. Untuk jadi orang seni Rujuklah tanda-tanda lukisan alam dan seisi cekerawala yang telah Allah warna dengan nilai estetika Tauhid, insyaallah anda kan menjadi ahli seni yang baik, Terima Kasih

. said...

saya ada simpan lukisan terulung hamdan ' botol pecah'1980an