Thursday, May 21, 2009

Studio Ofis : Izzadin Matrahah

Ruang pejabat 8x16 kaki adalah medan Izzadin mempraktikan ilmu seni lukis bagi memantapkan proses pengajaranya. Sungguh pun ruang tersebut bersaiz kecil beliau mampu memaksimumkan penggunaan ruang yang minimum. Di sinilah seorang pengajar dan pelukis berkarya untuk memperkembangkan wadah kebudayaan bangsa dan negara.

Ada orang mengatakan melukis memerlukan ruang yang besar, studio yang hebat. Namun Izadin berupaya memperkembangkan kreativitinya umpama kata pepatah "hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih". Keinginan yang kuat dan semangat beliau yang membara membuatkan beliau terus berkarya tanpa jemu.

Sebagai pendidik beliau tidak mahu dilabelkan sebagai cakap tidak serupa bikin oleh anak didiknya. Lagi pula mempraktikan ilmu yang diajar merupakan perkembangan budaya intelektual yang sihat. Penulis pernah melawat beberapa universiti di negara matahari terbit. Nagoya Universiti misalnya menyediakan studio seluas 15x30 kaki untuk penyarah / pelukisnya. Mereka berpendapat studio yang disediakan tersebut disamping pensyarahnya mempraktikan ilmu, dalam masa yang sama mereka boleh membawa anak didik bagi kegiatan pendidikan secara bersemuka.







2 comments:

Erry Arham Azmi said...

tabik springggg..untuk lecturer itm perak

khairul azuwan a.k.a ujang said...

melukis tak dan nk tanggal stokin lg tu..dasat cikgu aku ni...