Friday, March 13, 2009

Penghayatan karya Taguchi Yoshihisha


Taguchi Yoshihisha, oil on canvas, 1991

Saya bertemu Taguchi pada kunjungan pertama ke Nagoya Univercity of Art 2004. Katalog ini diberi kepada saya semasa program risidensi selama sebulan pada tahun 2006 di sana. Beliau dan beberapa rakan lain meminta saya mengadakan pameran di Malaysia, nampaknya saya belum berkesempatan berbuat demikian. Saya berharap penghayatan karya yang saya tulis ini secara tidak langsungnya "pameran maya" ini dapat mengkabulkan hajat beliau.

Taguchi menjelaskan yang beliau meminati Cezane. Oleh itu tidak hairanlah melalui karya ini beliau melukis bentuk kabur. Minat beliau yang utama bukan terhadap bentuk sempurna menyebabkan Taguchi membuat sapuan warna secara mencadangkan bentuk. Ruang dalaman sebuah bilik telah menjadi pilihan subjek rujukannya. Garisan samada lurus, cembung , melintang antaranya dipersembahkan melalui sapuan garisan putus-putus (implied line) telah melengkapkan pemandangan sebuah ruang dalaman sebuah bilik. Kerusi, almari sofa kesemuanya tidak dipersembahkan secara jelas.

Taguchi menggunakan warna panas dan sejuk bagi menimbulkan kesegaran karyanya. Dominasi warna merah dikawasan lantai telah menjadi fokus utama karya ini. Namun kekuatan beliau menggunakan warna kontras dari key warna yang rendah dan kegelapan pada bahagian dinding bilik menyebabkan karya ini menjadi indah. Apatah lagi beliau meyeimbangkan warna biru cerah dari key warna tinggi pada bahagian tingkap rumah. Dikawasan tingkap terdapat seakan baju dan kain yang dijemur berlatarbelakangkan bangunan.

Kekuatan karya ini adalah disebabkan Taguchi melukis secara cadangan satah terhadap bentuk. Bentuk kerusi, tingkap, pakaian dan bangunan antaranya diperindahkan lagi dengan menggunakan teknik isometrik perspektif. Melalui teknik isometrik ini permukaan sesuatu satah dilihat dari pelbagai sudut pandangan mata. Keupayaan beliau membentuk komposisi dari sudut pandangan mata burung dan mata biasa telah menimbulkan kepelbagaian didalam keanekaan. Gabungan teknik isometrik tersebut melalui ruang cetek (shallow space) telah mengangkat karya ini menjadi indah.

2 comments:

hejustt said...

Cayo lah encik Non.... bapak yang disegani.. nanti leh compile n publish...

Erry Arham Azmi said...

good appreciation